dimanche 2 août 2009

این اعترافات از کجا آمد؟!!
آينده : در حالی که پخش بخش‌های برگزیده از سخنان حجت الاسلام محمد علی ابطحی، محمد عطریانفر، کیان تاجبخش و مازیار بهاری از سیما، واکنش‌های متفاوتی در میان جناح‌های سیاسی، مردم و افکار عمومی داشته، سناریوهای متفاوتی درباره منشأ شکل‌گیری و اظهار این اعترافات و فرجام آن‌ها مطرح شده است.
به گزارش خبرنگار آینده، سناریویی که صداوسیما و رسانه‌های حامی دولت نظیر فارس و ایران در پی القای آنند، این است که افراد مذکور با استفاده از تفکر در محیط آرام و به دور از هیاهوی زندان و احتمالاً پس از ارائه برخی مستندات و اطلاعات درباره کودتای مخملی، منقلب شده و با پشت‌پا زدن به گذشته خود، به حقیقت رسیده و آن را در قالب این اعترافات بیان کرده‌اند.
طبق سناریوی دوم که در بخشی از افکار عمومی به صورت جدی مطرح است، متهمان پس از فشارهای وارد، شده و تهدید و تطمیع‌هایی حاضر به بیان این مطالب شده‌اند، هر چند این مطالب سخنان واقعی آنان نیست و در حالت آزادی و خارج از محیط بازداشت، اعتقادات دیگری دارند. با این وصف برخی افراد ‌نظیر ابطحی و عطریانفر یا چهره‌های غیرسیاسی‌تر همانند تاجبخش و بهاری در برابر فشارهای مذکور تسلیم شده‌اند، هر چند دیگرانی چون بهزاد نبوی و مصطفی تاج‌زاده، حاضر به همکاری نشده‌اند.
طبق قرائت دیگر این سناریو،‌ پشت صحنه راضی شدن افراد مذکور به اعتراف، برخی نقطه ضعف‌هاست که افراد مذکور را راضی یا به عبارت بهتر مجبور به بیان این مسایل کرده است. بر اساس سناریوی سوم نیز حضور این متهمان در فضای خلأ خبری و احتمالاً ارائه کانالیزه برخی اخبار و اطلاعات که ناشی از قطع تمام ارتباطات با خارج از زندان بوده، منجر به این اعترافات شده است.
در این میان، سناریوی دیگری که اصلاح‌طلبان آن‌را مطرح می‌کنند، بر این باور است که اعترافات اخیر نکته چندانی نداشته و افراد مذکور تلاش کرده‌اند از فرصت استفاده کرده و در لفافه برخی مسایل را به افکار عمومی منتقل کنند. اظهارات ابطحی نظیر «همان‌طور که دیروز همین‌جا خدمت برادران گفتم»، «سلول انفرادی جای بدی نیست»، «اگر نمی‌گفتم،‌ یک ماه بیشتر می‌ماندم» و یا سخنان عطریانفر که گفت «رهبری سرچشمه اقتدار است» و یا «بعد از آزادی از زندان شاه در فروردین 57 احتمال نمی‌دادم طاغوت سقوط کند»، استناد می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید: درباره فرجام چهره‌های سیاسی مذکور پس از اعترافات و دادگاه هم پیش‌بینی‌های مختلفی قابل انجام است.
در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی پروژه اعترافات یکی درباره «علی افشاری» و دیگری درباره «هاله اسفندیاری»، «کیان تاجبخش» و «رامین جهانبگلو» اجرا شد که به غیر از آن‌ها به رغم اعترافات تلویزیونی، پس از خروج از زندان و یا کشور، رویکرد قبلی خود را ادامه دادند و حتی افشاری با گرفتن بورس تحصیلی در مقطع دکتری، به همکاری با عوامل کاخ سفید روی آورد.
در مقابل چهره‌هایی چون عباس عبدی و غلامحسین کرباسچی پس از طی دوران محکومیت خود،‌ و یا عفو از رهبری، با اندکی تعدیل، مواضع قبلی خود را حفظ کردند.
در پایان این گزارش آمده است: در حالی که طبق گفته تجری، عضو کمیسیون ویژه مجلس، مقدمات برگزاری دادگاه فراهم نبوده، به نظر می‌رسد تعجیل در برگزاری دادگاه پیش از مراسم تنفیذ و تحلیف، با هدف از بین بردن مشروعیت اعتراضات به انتخابات انجام شده، ‌در حالی که برخی معتقدند برخی ویژگی‌های خاص دادگاه مذکور، بیشتر به کاهش مشروعیت انتخابات انجامید.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire